Jak nauczyć się pływać?

Jak nauczyć się pływać?

Moja przygoda z pływaniem trwa już ponad rok (start - styczeń 2015). Zaczynałem od pływania pieskiem, które raczej przypominało powolne topienie się niż przyjemność z przebywania w wodzie. Jednak pasja do Freedivingu pchała mnie dalej. Osiągniecie jakiego kolwiek poziomu, wymagało ode mnie hektolitrów połkniętej wody, odcisków po czepku i okularkach, oraz potwornego zmęczenia cały dzień później. Ale w chwili obecnej coś tam potrafię i chce się z wami tym podzielić.

Jak nauczyć się pływać?

Jak ja uczyłeś się pływać? Basen mam parę kroków od mojego domu. W podstawówce 2 lata chodziłem na zajęcia klasowe z pływania. Często jeździłem latem nad zatokę Pucką, a i tak jedyne co umiałem, to słaby "piesek". Na dodatek kondycja była w opłakanym stanie. Brak pieniędzy na instruktora. Co miałem? Nie bałem się wody (mam respekt i szacunek do wody, bo nie wolno lekceważyć tego żywiołu), miałem zapał, cel w tym i internet.

Czytałem inne artykuły o pływaniu, oglądałem tutoriale na YouTube i podglądałem innych jak pływali obok.

Pierwszy dzień na basenie i już na duży (2.5m głębokości, długość toru 25m). Płynąłem ile mogłem podglądnięta żabką, a gdy już nie mogłem to ręką o brzeg, albo bojki oddzielające i chwila przerwy. Później dawałem rade przepłynąć te 25m po czym robiłem parę minut przerwy (zadyszka i zmęczenie). Z każdym kolejnym tygodniem i obejrzanym filmikiem, te przerwy stały się krótsze. Aż po 6 miesiącach mogłem zrobić 20 długości bez zatrzymywania się, płynąc żabka.

Przyszła pora na pływanie kraulem -  jeszcze więcej wypitej wody i tonięcia puki nie chwyciłem się bojki albo brzegu. Kraul do dziś mi słabo wychodzi, ale to wspaniałą droga do celu, która uczy pokory i wytrwałości.

Co chciałem osiągnąć ucząc się pływać?
Nie zależy mi na szybkości i wspaniałej technice. Chce czuć się swobodnie w wodzie i móc w niej odpoczywać. Chciałem mieć umiejętność i opanowanie, że gdy w razie bym się zachłysnął, złapał by mnie skurcz czy w jaki kolwiek inny sposób była by sytuacja niebezpieczna, to opanował bym się i nie utonął. Chce uprawiać freediving, a nie być pływakiem.

Jak nauczyć się pływać?

Od prostych punktów, aż po te trudniejsze.
Jak nauczyć się pływać?


1. Oswajanie się z wodą - Nigdy nie pyłwałeś/aś to prawdopodobnie będziesz odczuwać lęk przed wodą. W pierwszej kolejności idź na płytszy basen. Poświęcaj czas na chodzenie w wodzie. Kładź się na niej głową w dół swobodnie (okularki pływackie konieczne, 10zł w decathlonie). Następnie próbuj kłaść się na plecach i oswajaj się z tym. Próbuj trochę pływać żabką, czy po swojemu pieskiem.
Ponoć dobrze jest od razu pływać w miarę poprawnie by nie nabyć złych nawyków i to prawda. Ale nie musisz się aż tak nad tym zastanawiać na początku, tutaj oswajasz się z wodą.

2. Oddech - Oddech jest bardzo ważny w pływaniu, bo przecież pod wodą nie da się oddychać. Gdy głowę masz nad wodą, bierz szybki jak najgłębszy oddech (uwaga na zachłyśnięcia) i wypuszczaj go stopniowo przez cały czas jak będziesz mieć drogi oddechowe pod wodą. Wypuszczaj raz ustami, a raz nosem. Ja używam klamry na nos i wypuszczam zawsze ustami, bo za bardzo drażni mnie chlor w wodzie, a klamra przydaje się w nurkowaniu.

3. Pływanie żabką - Zawodowi instruktorzy zazwyczaj najpierw pokazują kraula, ale gdy się jest dorosłym człowiekiem, ciężej nauczyć się pływać, więc uważam że lepsza będzie na początek żabka, bo daje większy komfort. Techniki nie potrafię opisać, wiec posłużę się tymi filmikami:

No i film pokazowy w wodzie.

Nie przejmuj się jeśli nie będzie Tobie wychodzić dobrze na początku. To wymaga wielu godzin w wodzie i wypływania swojego. Pływanie to trudny sport, bo wymaga czasu. Trenuj ruchy nawet na sucho w domu, by lepiej je zapamiętać.

4. Spokojne utrzymywanie się na wodzie -  To umiejętność której bardzo chciałem się nauczyć. Umiejętność odpoczynku na wodzie w pozycji wertykalnej (pionowej). Nie mogłem znaleźć jednej jasnej odpowiedzi na pytanie jak to robić. Są ludzie którzy nie wykonują żadnych ruchów, by to robić. Mogli by spać w wodzie. Są to ludzie którzy od dzieciństwa pływają. Zazwyczaj mówią, że chodzi tu o umiejętność napinania brzucha i nóg.
Jak utrzymać się na wodzie? Nie ma na to odpowiedzi prostej. Musisz swoje wypływać, a samo przyjdzie po prostu. Im większe będziesz mieć doświadczenie i swobodniej czuć się w wodzie, to tym łatwiej będzie Ci odpoczywać na wodzie.
nauka pływania
Nauka utrzymywania się na wodzie w moim wykonaniu.
Cenną wskazówką jest tutaj słowo klucz Spokój. Musisz ufać wodzie, bo Twoje ciało się samo unosi na wodzie. Ma mniejszą gęstość niż woda i dlatego woda je wypiera. Musisz po prostu być cierpliwym aż wyczujesz wodę i Twoje ciało samo będzie wiedzieć co robić.
5. Głęboka woda - Nie możesz przecież cały czas pluskać się w małym basenie. Wchodząc na głębszą wodę, pamiętaj by robić to tak, by mieć zawsze na wyciągniecie ręki jakaś krawędź. Nie panikuj. Odpływaj od brzegu i do niego wracaj. Aż w końcu zaczniesz posuwać się do przodu po kilka metrów. Wytrwaj, a będziesz płynąć coraz dalej.

6. Jak się nie utopić? - Zachłyśnięcia, skurcze, czy panika, mogą się zdarzyć. To co należy zrobić, to utrzymać spokój. Im więcej się będziesz szamotać, tym gorzej i będziesz iść na dno. 
Gdy coś się zdarzy, to dopłyń do brzegu i odpocznij, albo przerwij trening i wróć za tydzień. Zachłyśnięć nie unikniesz. Spokojnie utrzymuj się na wodzie i chwyć się czegoś (byle nie kogoś, bo w chwili paniki możesz podtopić kogoś). W chwili spokoju, nawet jak będziesz iść na dno, to spokojnie dopłyń tam i się odbij. Nie staraj się za wszelką cenę utrzymać na powierzchni. Tylko się zmęczysz i będziesz panikować.
Pamiętaj by nie pływać samemu na plenerach, ani pod wpływem alkoholu!

7. Pływanie kraulem (crawl) -  Kwintesencja pływania dla mnie. Warto się tego nauczyć, chociażby dlatego że to lepiej trenuje ciało i oswaja z wodą. Ja przepłynę góra 2 długości (50m) i muszę przejść na żabkę, albo pływanie na plecach by odpocząć. Tak samo jak przy żabce, nie da się tego opisać słowami. Trzeba tu filmu:

I w wodzie, żeby wam zobrazować co tam się dzieje pod wodą.

8. Co dalej w nauce pływania? Pływanie wymaga cierpliwości i wytrwałości. Przynajmniej raz w tygodniu musisz iść na basen. Długo możesz nie mieć postępów, ale z biegiem czasu zauważysz jak Twoje umiejętności rosną. 


Ale wszystko jest możliwe. Chodząc na basen zawsze w te same dni i o tych samych porach, za każdym razem widywałem kobietę która miała na oko 60 lat. Gdy za pierwszym razem ja widziałem, ledwo utrzymywała się na wodzie, ale jakoś tam dawała rade przepłynąć parę metrów Tygodnie i miesiące mijały, a jej szło coraz to lepiej. Dziś gdy ją widuje, potrafi sobie bez trudu spokojnie żabką płynąć w tą i w tą bez wysiłku. Wszystko jest możliwe.

Widywałem też matki z dziećmi na oko np 2 lata, to niesamowite co takie dzieci potrafią. Im szybciej zacznie się człowiek z wodą oswajać tym lepiej. 9 pierwszych miesięcy spędziliśmy w wodzie przecież. Pływanie jest naturalną umiejętnością każdego ssaka i dlatego też człowieka.

Mogę wam jeszcze polecić tą stronkę, sam dzięki niej dużo zyskałem: https://www.naukaplywania.org/

Na zakończenie, ta urocza, mała ,,Freediverka" : )



I taki inspirujący film:


Jak nauczyć się pływać?


Instagram: https://www.instagram.com/imnotokej/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku, bardzo się ciesze, że zajrzałeś do sekcji komentarzy! Pisz co tylko masz ochotę. Z małym ale...
Chamstwo i nienawiść nie będą tolerowane no chyba, że komentarz będzie mimo to konstruktywny to biorę to na klatę. Nie wolno też umieszczać brzydkich linków czy perfidnych reklam bez mojej zgody.
Dobrego dnia!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2019 Wizjoner bez wizji - Blog LifeStylowy , Blogger